Sista i januuari.

Toppjaktstiden nu är slut,
blott ett ynka litet skjut.
Men tro nu ej att detta porr e´ ,
snackar om en ussel orre.
Detta blev ett bottenår,
man gräva i sin frys nu får.
Ner från botten gräva upp,
någon ståtlig tjädertupp.
Men sista dagen den var vacker,
till skogen man får säga :tacker.

Kul det var att skida runt,
titta på båd kul o strunt.
Vilka sig i skogen rört,
där jag fram med skidor kört.
Älg och räv o tjädertupp,
och mård o hare i en grupp.
Dock skogsbolag de ej behaga,
när som här de tallar gnaga.

Men snart jag visar kavalkad,
med bilder som gör själen glad.
Tror ni ej på själva katten,
i Strömsholmsån man såg ju vatten.
På en bild från cafe-Niva,
dagsmeny-älgfärsbiff o chokladskiva.
           
Om på nåt man måste klaga,
känns ju lite övermaga.
Men de gnäller överallt,
att folk för skidspår ej gör halt.
Jag som haft här spår så fina,
se vad älgar gjort med mina.

Nu i morrn det bär till stacken,
för stackars myror det är tacken.
Skogen nu ett tag får vila,
till slit o släp var myra kila.
Vill till alla ställa fråga,
svara om ni har förmåga.
På en plats han mig förstumma,
att nån med skallen så kan trumma.
Jag vet inte fågelns sort,
snälla hjälp herr myra fort...

Nu det slut på myrans flit e´,
många rader om rätt lite.
hopp o hej nu detta räcka,
hörs igen o styfft e vecka :)


Kommentarer
Postat av: Eva

Jag vet, fågeln är en så kallad knackel pecka. Då va problem löst. Ha de gott...:)

2011-01-31 @ 14:27:40
Postat av: tobbe

Tack Eva :) Din expertgissning är väl så god som någon av mina... Kram

2011-01-31 @ 16:16:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0